🏠 Társasházi kisokos 1.: A közös költség

Mi is ez?

A közös költség (lassan, mint szitokszó) mindenki által ismert kifejezés, aki társasházban lakik, de sokan nem tudják, hogy mit is takar ez a kifejezés, és miért kell fizetni, ezért készítettem egy összefoglalást a tapasztalataim alapján.


🏘Miért fizetjük, mire szolgál?

A közös költség szolgál a társasházban lakó tulajdonosok, KÖZÖS tulajdonának a fenntartására, szolgáltatások fizetésére. pl (közmű költségek is)


➕➖ Hogyan számoljuk:

A közös költség megállapításának alapja mindig a társasházi alapító okiratban található, ami azt írja, hogy a társasházi külön tulajdonú lakások(albetétek), a tulajdoni hányaduk alapján kötelesek viselni a ház terheit és jogait. (pl az alapján kell közös költséget fizetni, viszont jó hír, hogy a tulajdoni hányaduk alapján lehet több szavazati joguk is egyegy kérdésben). A tulajdoni hányadot legtöbbször úgy állapítják meg, hogy megnézik a magántulajdonú lakás alapterületét (m2) és arányba állítják a társasházi összes albetét terület nagyságával, így jön létre egy hányados (tulajdoni hányad). (Akadnak kivételes esetek, amikor a társasház alapításakor egyforma tulajdoni hányadot adtak meg minden lakásnak, függetlenül a lakások alapterületétől (m2), Ilyenkor egységes tulajdoni hányadról beszélünk, tehát minden lakást (vagy egyéb albetétet), minden kötelezettség és jog egyformán érint.

Pl egy tulajdoni hányadra eső közös költség összege 300 Ft/év, akkor a 260/10000 tulajdoni hányadú lakás közös költsége: 78.000 Ft/év, ami 6.500 Ft/hó.


⚖️ Honnan lehet tudni, hogy mekkora tulajdoni hányaddal rendelkezik a lakásom?

Minden lakás tulajdoni hányada megtalálható a társasházi alapító okiratban. Akinek nincs, az kérhet másolatot díj ellenében a közös képviselőtől, vagy valamelyik szomszédtől.


💰Mit tartalmaz?

A közös költség két fő részből épül fel.

1.Üzemelési költség (tartalmaz minden olyan kiadást, ami a társasházat érinti) -Anyagköltség (minden olyan tárgy vagy eszköz, amit vásárolt a társasház) -Karbantartás (Minden előre nem tervezett kiadás, ami a fenntartáshoz kell) -Közmű költségek (víz, villany, kuka, esetleg gáz díja) -Ügyviteli költségek (közös képviselet, könyvelő, ügyvéd, posta, Bank, nyomtatás, egyéb )

2.Felújítási alap képzés (Ez a tartalékolt költség szolgál arra, hogy a később tervezett nagyobb költségű felújítások, karbantartások meg tudjanak valósulni). Nem mindig kezelik külön folyószámlán, de megjelenik az éves beszámoló alkalmával.


Mikor tudjuk meg a költségeket?

Minden évben május 31-ig kötelező tartani egy éves beszámolót, amikor a közös képviselő elmondja és elemzi az előző évi kiadásokat, megállapítja, hogy mennyi pénzre volt szüksége a háznak és mennyi maradt év végén. Ezzel együtt benyújt egy éves költségvetési tervezetet, ami tartalmazza a következő évi költségek összesítését és lakásonkénti megosztását.


🕵️‍♀️Ki fizeti?

A közös költség fizetésének kötelezettsége mindig a lakás tulajdonosát terheli, ugyanis neki van szavazati joga a közgyűlésen. A haszonélvező élvezi az ingatlan jogait, de a közgyűlésen nincs szavazati joga, nem szólhat bele a ház ügyeibe, ezért a közös költség fizetése sem elvárható tőle. Több ingatlan tulajdonos esetén a közös költség mindenkit egyetemlegesen terhel, de elég, ha egy megállapodás alapján az egyik tulajdonos fizeti. (hátralék esetén, mindenkin behajtható). Egyéni megállapodás esetén a közös költség fizetése megosztható, amennyiben jelzik a közös képviselőnek írásos formában.


💸Mikor kell fizetni?

A havi közös költséget mindig a szervezeti és működési szabályzatban foglaltaknak megfelelően, általában az aktuális hónap 15-ik napjáig kell befizetni. (csekken, átutalással, vagy banki pénztári befizetéssel) (A csekkes befizetés nehezen követhető és ellenőrizhető)

Amennyiben valaki egyszerre több havi közös költséget fizetne, azt mindig előre kell fizetni, hogy a társasház pénzügyi üzemelését ne veszélyeztesse! (Érdemes a saját bankjánál állandó átutalást beállítani a társasház részére)


⏳ Mi történik, ha valaki nem fizet?

A társasházi törvény a Szervezeti és Működési Szabályzatra (Sz.M.Sz.) utal, ami általában 3 havi közös költség elmaradása esetén közös képviselői felszólítást, 6 havi elmaradás esetén közjegyzői Fizetési Meghagyást, majd utána végrehajtást eredményez. (A tartozónak célszerű a részletfizetési megállapodásra törekedni a közös képviselővel.)


❗️Jó tudni❗️: Fizetési meghagyás és Végrehajtás indítása nagyon költséges a társasház számára, de a tartozótól a végrehajtó minden költséget behajt. Általános tapasztalat, hogy ha valaki 100.000 Ft közös költséggel tartozik, akkor kb 170.000 Ft-jába fog kerülni, mire behajtják rajta. A fizetési meghagyás indítása 8.000 Ft/lakás/tulajdonos, a végrehajtás indítása 8.000 Ft/lakás/tulaj + Földhivatali költség 6.600 ft/lakás/tulaj + végrehajtói díja %-os arányban kb 15.000 Ft. Ezeket előre kell kifizetni, de behajtják a tartozón.

Behajtás módjai: -fizetési letiltás: ami általában a tulajdonos fizetése 30-50%-ig lehetséges, ami több tulajdonos esetén többszöröződik. -Folyószámla inkasszó (a folyószámlán levő összeg leemelése a tartozás erejéig, ami több tulajdonos esetén többszöröződik) -Zálogjog bejegyzés: a tulajdonos lakására zálogjog kerül bejegyzésre. Amennyiben nem sikeres a behajtás, idővel kérhető az ingatlan árverezés, vagy az ingóságok lefoglalása.


❗️FIGYELEM❗️ Az éves beszámolóból kiindulva, nem mindig garantált, hogy az aktuálisan megállapított közös költség fedezi a társasház kiadásait, esetleges jövőbeni felújítási terveit, ezért minden évben javaslatot tehet a közös képviselő, az aktuális év közös költség módosítására a költségvetési terv alapján. (mindig éves közös költséget számolunk) Ezt a közgyűlésen részt vevő lakóközösség, a szavazati joguk szerint vagy megszavazzák, vagy nem, esetleg módosítást kérnek. A megszavazott közös költség összegéről határozat készül, ami minden tulajdonosra egyformán kötelezően érvényes.


Készítette: 
🧔Busi Péter – közös képviselő 👍

☎️30/206-8985 

www.busihome.hu

info@busihome.hu

Mezőtúr, 2020.03.06.